Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om Hesselager Børnehus

Østerdalen Hesselager børnehus:

Vores børnehus er en mindre integreret institution med 0-6 årige, som ligger i et lokalsamfund, hvor lokalmiljøet har en stor betydning i hverdagen. Vi har en mindre vuggestue med 6 børn og ca. 28 børnehavebørn.

LegI Hesselager børnehus er der 4 børnegrupper, der arbejder i teams sammen to og to, hvor børnegrupperne Mejer & Musvitter er sammen og Svaler & Ugler er sammen i ydertiderne eller på tværs af huset afhængig af aktiviteterne.

Vi åbner kl. 6.30 hvor der er morgenmad indtil kl. 7.00, til de børn der er tilmeldt dette.

Fra 7.00 – 9.00 er børnene delt i de to teams, hvor der leges ude eller inde samt spises en formiddagsmad.

Kl. 9.15 er der planlagte aktiviteter i grupperne, hvilket kunne være ture ud af huset, sang og musik, kreative aktiviteter, bevægelseslege, fordybelseslege m.m.

MadCa. 11.00 spises der i barnets egen gruppe, sammen med deres faste voksen på stuen. Efter spisningen holdes der Siesta, hvor alle får hvilet sig inden vi går på legepladsen.

Ca. kl. 13.30 spises der eftermiddagsmad i teamet og efterfølgende er der lege og forskellige aktiviteter indtil vi siger tak for i dag og lukker kl. 16.30 (mandag, tirsdag og onsdag) 17.00 torsdag og 16.00 fredag.

I vores børnehus har vi et stort fokus, på de gode overgange for børnene. Barnet oplever mange overgange i deres liv og det er betydningsfuldt, at de første overgange er trygge og gode. De gode overgange først i livet er med til at skabe grobund for alle de overgange barnet oplever senere i livet. I børnehuset har vi et stort samarbejde med dagplejen og skolen, hvorved der skabes den røde tråd i barnets liv.

I børnehuset arbejdes der ud fra, en anerkendende og inkluderende tilgang og vi har et stort fokus på, at både børn, forældre og ansatte oplever glæde, tryghed og tillid i hverdagen, samt at alle børn skal opleve sig set og hørt af de voksne samt af de andre børn.

LegMed denne tanke arbejdes der også, ud fra konceptet ”Fri for Mobberi” i hele huset, samt ”Minidiamant” ved de kommende skolebørn.

Disse to fokuspunkter er grundlaget for en kultur i huset, hvor vi arbejder med at børnene opnår tolerance, respekt, omsorg og mod til at deltage eller sige fra i børnefællesskaberne. I forhold til dette har både forældre og ansatte et fælles ansvar i at styrke, fokusset på at skabe trygge børnefællesskaber for alle børn.

Børn, forældre og ansatte vil opleve en forskellighed i måden der arbejdes på, for at det enkelte barn eller børnegruppen oplever trivsel og udvikling, læring og dannelse. Denne forskellighed ser vi, som en vigtigt del i læringen i forhold til at skabe gode lærings – og udviklingsmiljøer, hvor alle børn har lige adgang til at være aktive deltagere i de sociale børnefællesskaber.

Naturen og udelivet er på alle måder en væsentlig del af vores hverdag. Vi er er ude meget af dagen, hvor alle læreplanstemaer inddrages. Vi arbejder ud fra Grønne spire og Cittaslow omkring at være i det nære og tage ud i lokalmiljøet, passe på hinanden, naturen, dyrene, samt få en viden om, hvor ting kommer fra og hvad det kan blive til. Vi har højbede, hvor grøntsager og blomster vokser op og vi smager på det der kan spises.